Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Հարսանիքին երգեք հայկական հարսանեկան երգեր, որոնցից 108-ը փրկել է Կոմիտասը»

«Հարսանիքին երգեք հայկական հարսանեկան  երգեր, որոնցից 108-ը փրկել է Կոմիտասը»
31.03.2015 | 14:02

Հնագույն հայկական երաժշտության «Տաղարան» համույթի ծրագրերում նորովի մատուցմամբ հնչում են հոգևոր, ժողովրդական, ազգային-հայրենասիրական երգեր և մեղեդիներ: Համույթը մեծ տեղ է հատկացնում նաև եվրոպական մինչդասական և բարոկկո շրջանի երաժշտությանը, ներկայացվում են գերմանական, ֆրանսիական, իտալական և այլ երկրների հնագույն երաժշտության ամբողջական ծրագրեր: Իր գործունեության 34 տարում «Տաղարանը» հանդես է եկել Հայաստանում, նախկին Խորհրդային Միության երաժշտական կենտրոններում, Գերմանիայում, Ավստրիայում, Ֆրանսիայում, Բուլղարիայում, Ռումինիայում, Լատինական Ամերիկայի երկրներում, Հունաստանում, Կիպրոսում, Լիբանանում և այլուր: «Իրատեսի» զրուցակիցը համույթի գեղարվեստական ղեկավար և դիրիժոր, ՀՀ մշակույթի վաստակավոր գործիչ ՍԵԴՐԱԿ ԵՐԿԱՆՅԱՆՆ է:

-Երևանի Կոմիտասի անվան կամերային երաժշտության տանը կայացավ Ձեր` «Մարիա Վոլկոնսկայայի հուշագրությունները» մոնո-օպերայի բեմադրության պրեմիերան (հեղինակ՝ Էդուարդ Սադոյան, մենակատար` Էկա Հորստկա): Ճորտատիրության, ինքնակալության դեմ պայքարը, անձնուրաց ազնվական կնոջ կերպարը ի՞նչ կարող են հուշել 21-րդ դարի մարդուն: Ազատության համար պայքարն արդիական է նաև այսօ՞ր՝ առաջադեմ կոչված աշխարհում:
-Մարդկությունն անցել է դարավոր ճնշումների միջով` ստրկացման, ճորտացման, նվաստացման: Պատմության բոլոր հանգրվաններում նա պոռթկացել է, փորձել է ազատագրվել շղթաներից: Հիմա մենք դարձյալ մի հանգրվանի մեջ ենք. քաղաքացիական շարժումները, հակաօրինական իրականության դեմ բռնկումներն ազատ ու անկախ լինելու, օրենքի գերակայություն հաստատելու համար են: Այդ իմաստով մոնո-օպերան էական նշանակություն ունի նաև այսօր:
Ինչ վերաբերում է Մարիա Վոլկոնսկայային, մեր պատմությունից գիտենք՝ հայ կանայք ինչ քաջագործությունների կրողներ են եղել: Մարիան առանձնացավ ու տեղ գրավեց իմ իմացած կանանց շարքում: Նոր-նոր ամուսնացած, մանկամարդ կինը թողնում է ազնվականի իր կյանքը, երեխային հանձնում ծնողներին ու հետևում աքսորված ամուսնուն: Նման կինը կարող է ամենօրյա հետաքրքրության առարկա լինել: Ինչո՞ւ հիմա իրականացրի բեմադրությունը. պահը հասունացել էր, ականջներս, տեսիլներս ողողված էին Մարիայի կերպարով ու այն հնչյուններով, որոնց հեղինակը Էդուարդ Սադոյանն է:
-Այսօրվա հանդիսատեսը, կարծես, այլ բան է ուզում՝ նորություն, հեշտ ընկալելի երգ-երաժշտություն:
-Երբ 20 տարուց ավելի մարդուն միևնույն կերակուրն ես տալիս, որոշակի վերաբերմունք է ձևավորվում, նա այլ բան չի պատկերացնում: Մեր հասարակության վերջին տարիների երաժշտական ըմբռնումները հենց այդպիսին են: Երիցս մտրակված խորհրդային ժամանակաշրջանի կուլտուրան, որ լավ թե վատ ձեռք էինք բերել, անտեսվեց, խաղից դուրս համարվեց, և կուռքեր դարձան Թաթան, Նունեն, մականունավորները: Երբ դասական լուրջ նախագծերով ես հանդես գալիս, ասում են` դա առաջնահե՞րթ է, պետք է թարմացնել ծրագրերը: Հարցնում եմ` հայ ժողովուրդը, մեր այսօրվա հանդիսատեսը քանի՞ «Հորովել» գիտի: Ասում են` Լոռվա հորովելը, Ղարաբաղի հորովելը: Այսինքն` երկու: Բայց գիտե՞ք, որ հարյուրավոր հորովելներ կան: «Տաղարանը» կազմել է պատմական Հայաստանի հորովելների քարտեզը` Վասպուրականի, Մոկաց, Ղարաբաղի, Ապարանի, Արարատյան, Ջավախքի, կարող եմ երկար թվարկել: Սա մերը չէ՞: Մե՛րն է: Եթե այսօրվա հանդիսատեսին չներկայացնենք, վաղը թուրքը կամ ադրբեջանցին չի՞ ասի՝ սա մերն է, ինչպես կոմիտասյան փրկված երգերի համար են ասում: Տեր չենք կանգնում մեր ունեցածին, ընկնում ենք աղբի հետևից, կուռքեր ենք սարքում մարդկանց, որոնք խորհրդային ժամանակներում ելույթ էին ունենում հեռավոր «վետերոկներում»: Ասում են` հարսանիքին բա ի՞նչ երգենք, հո Մոցարտ չե՞նք երգելու: Չէ, հարսանիքին երգեք հայկական հարսանեկան երգեր, որոնցից 108-ը փրկել է Կոմիտասը:
-Հայկական հնագույն երաժշտությունն ի՞նչ արձագանք է գտնում օտարերկրյա հանդիսատեսի շրջանում:
-Մարդիկ խենթանում են, թե այս ի՜նչ է, որտեղի՞ց այս երաժշտությունը: Չգիտեմ ինչ բիոռիթմերով, ինչ ալգորիթմերով նախաստեղծ, արմատային մի բան են զգում: Նրանց մոտ ոչ թե թեթև գրգիռն է բոցկլտում` ծափ տալ, «ի՜նչ լավն է», ո՛չ, առաջին հերթին տարվում են քո կատարումով, երգով, լադով, մեղեդիական մոդելով և այնքան շնորհակալ են դրա համար: Նրանք նոր բան են բացահայտում, ոչ թե պարզապես հաճելի երեկո անցկացնում:
-Հայաստանյան հանդիսատեսի համար ի՞նչ կասեք, ավելի շատ հայկակա՞ն, թե՞ եվրոպական ծրագրերն են արձագանք գտնում մեզանում:
-Մեր համույթն ունի ծրագրային երկու առանցք` հայկական (հոգևոր և աշխարհիկ) և եվրոպական (միջնադար, բարոկկո շրջան): «Տաղարանն» այս տարիների ընթացքում, տարբեր գեղարվեստական ղեկավարների օրոք, հետամուտ է եղել այս երկու թևերի զարգացմանը, պրոպագանդմանը, մշտապես թարմացրել է երգացանկը` շարականից մինչև մեծածավալ ստեղծագործություններ: Խորհրդային ժամանակների հանդիսատեսին, ավաղ, այլևս տեր չենք, ոմանք գաղթեցին, մի մասը չկա, մի մասն էլ տնից դուրս չի գալիս, հիմա մենք ունենք նաև հանդիսատես ձևավորելու պարտականություն: Հայկական հին երգերը, որ մինչև այսօր հայտնաբերում, կատարում ենք, հիացնում են և՛ մերոնց, և՛ օտարներին: Մենք էլ հմայվում ենք օտարների հնարած երգ-երաժշտությամբ` մադրիգալներով, գործիքային պիեսներով, օպերային արիաներով: Կարող եմ հստակ ասել, որ թե՛ Հայաստանում, թե՛ Հայաստանի սահմաններից դուրս «Տաղարանն» ունի իր լսարանը:
-Կրկին վերադառնալով մոնո-օպերային՝ ուզում եմ հարցնել` տարակարծությունների առիթ չի՞ տվել նախագիծը քաղաքական մերօրյա զարգացումների, Ցեղասպանության 100-րդ տարելիցի նախաշեմին:
-Գիտե՞ք ինչ, ինձ կարող են մեղադրել, որ այս օրերին, երբ Գյումրիում, հայ-ադրբեջանական սահմանին ռուսական զենքերն են ճարճատում, ես ռուսական արվեստ եմ պրոպագանդում: Բայց ի՞նչ կապ ունի քաղաքականությունը մշակույթի հետ: Եթե 1700-ականներից մեր քաղաքական գործիչները մտածել են, թե ռուսական զենքը պիտի օգնի մեզ, ու մինչ այսօր ռուսական զենքի գերակայության գաղափարն իշխում է, պատմաբանները, քաղաքագետները պետք է ասեն՝ որքանո՞վ է դա օգնել մեզ` ազատ հայրենիքի տեսլականն իրականացնելու գործում: Համենայն դեպս, մշակութային առումով, Դոստոևսկին, Չայկովսկին, Պուշկինը հարստացրել են մեզ, մեր հոգին պարուրել են բարձր մշակույթով: Ես հայ-ռուսական ա՛յս մշակութային ծիրի մեջ եմ տեսնում իմ անելիքը, որովհետև դպրոցում սովորել եմ նվագել Չայկովսկի, մեծացել եմ, փորձել եմ Ռախմանինովի երաժշտությանը տիրապետել, Պուշկին արտասանել, Դոստոևսկու «խելագարություններին» մասնակից լինել: ՈՒնեմ ռուս ընկերներ, բարեկամներ, որոնք նույն կերպ են մտածում: Նրանց համար մշակույթը, Պուշկինը, Դոստոևսկին կապ չունեն քաղաքական իրադարձությունների հետ: Նույն այդ մշակութային մեծությունները, հասարակությունը զոհ են քաղաքականությանը, ինչպես մենք ենք զոհ օլիգարխիկ, «բազարային» իշխանություններին:
-Ցեղասպանության 100-րդ տարելիցին ընդառաջ ի՞նչ ծրագրեր ունեք:
-Ապրիլի 22-ին նախատեսում ենք համերգ, կհնչեն կոմիտասյան երգեր, նաև այլ հեղինակների` Եղեռնին առնչվող ստեղծագործություններ:


Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3067

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ